? ??????????????Unbelievable (Pink)? ????? ?? ???Rating: 4.8 (83 Ratings)??76 Grabs Today. 21223 Total Gra
bs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ???????????????????????????Love to Hate? ????? ?? ???Rating: 4.7 (51 Ratings)??62 Grabs Today. 18559 Total Grabs. ??????Preview?? | BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, March 3, 2010

Sabar Nor Ain~~

Brupp~~brupp~~ aku baru perasan nset tengah vibrate. Rupa-rupanya message mak kabarkan Tok Ngah teh meninggal pg jumaat ari tu. Actually, dah da beberapa miscalled aku je yg xsdar since my nset got problem with da speaker. Tok Ngah meninggal masa aku nak gi Bandung hari tu. Agak berat jugak aku dengar berita ni time tu..xsenang duduk gak la~~because the only thing that i'm consent about is Tok Ngah's grandaughter::Nor Ain...


Nor Ain...

my childhood friend that always be there for me especially during school:: Sekolah Kebangsaan Kampung Pauh

++Tok Ngah and tok( my grandma) are best friend. So, tok ngah dah anggap aku cam cucu dia jgak. Besides, mak pun dah anggap Ain cam anak saudara dia sendiri.

A story i'll share is...::

Ain seorang anak yatim yg kehilangan ibunya masa dia kecik sebab breast cancer. Aku ingat gi time tu, Ain dan aku xpham lagi apa erti kematian~~just duduk diam2 dengar orang da baca Yassin. Then, Ain pun membesar ngan tok n tok wan dia, cause ayah dia macam xberapa stabil lagi nak jaga Ain and adiknya..(Hidayah)

Aku and Ain membesar la bersama2..nakal sama2, kadang-kadang tu aku jeles mak aku akn beli benda yang sama untuk kami. Tapi, lama2 aku paham kenapa mak aku wat macam tu.
Then, lepas abeh darjah 6 kami sekolah lain2. Aku pegi SMSSMJ n dia sekolah kat Yan. Kami still contact ngan surat. Time tu guna surat je, mana da sms cam skang.
Aku still ikut perkembangan dia kat kampung even lepas SPM aku study kat Shah Alam.

Actually, aku perasan Ain mula segan nak kuar ngan aku. Bila cuti aku g umah Ain, dia jarang dah da kat umah. Satu hari..kami borak2, aku dapat baca bisikan jiwa Ain why Ain cam segan ngan aku~~

"...nanti kak cik( gelaran Ain panggil aku) dah kerja bleh la Ain tumpang duk umah Kak Cik nah, jadi orang gaji pun xpa.."

Bila aku dengar Ain cakap macam tu, mcm hati aku kena siat je..pedih..

"..Ain, kami (aku) xkan wat hampa cam tu tau, kami still Syaza yg dulu..mcm mana Ain susah skali pun Ain da kami ngan Ngah(mak aku).."

Ain fikir aku study tinggi2 aku lupakan dia..Insyallah Ain iman Syaza masih kuat, Syaza tak lupa daratan~~Syaza xlupa tanah selut yg kita berkubang dulu..

Masa terus berjalan..1 hari masa aku kat asasi sains uitm, da kabar Tok Ngah laki(Tok Wan Ain) meninggal. Pemergian insan harapan Ain sukar untok Ain terima. Sampai Ain pengsan masa hari pekebumian. Aku sempat balik kampung and berada disamping Ain. Kesempitan Ain makin menjadi bila ayah Ain desak Ain tinggal bersama ngan dia dan ibu tiri barunya. Ain xmau sebab nak teman tok ngah yg duk sorang2..Ain sayang Tok Ngah~~

Aku semakin pilu bila Tok ngah cerita keadaan hidup mereka sejak aku xde kat umah. Mak susah skit nak cerita kat aku sebab xnak aku ssah hati. Mak dalam diam2 support gak tok ngah.
Sekali lagi Tok Ngah da pesan kat aku::

"..syaza, nanti2 tolong la Ain bila dia susah..Tok Ngah nak hidup lama mana sangat nak jaga Ain"

Gundah Tok Ngah wat aku resah...betol, kita xtau ajal maut kita~~Akhirnya, Tok Ngah pergi juga meninggalkan aku ngan Ain..Al-fatihah~~

**************

Masa aku kat Bandung aku telepon mak nak no. tepon Ain yang terbaru, sbb aku tkar no kat Makassar ni no kat malaysia suma xde. mak pesan nnti lam 2 3 hari baru tepon Ain..

"..Ain xheran dah tepon dia duk kat mana la ni, Ain pun ngah serabut skang.."
Aku paham sangat bila mak aku cakap macam tu, xsampai setahun datuk kesayangan pergi..skang nenek tercinta jugak meninggalkannya...

Then, 2 3 hari lepas tu aku pun tepon. Suara Ain still xbermaya. Kami bertukar kabar and cerita..Aku bersuara:

"..Ain, sabar la ekk, kami ngan Ngah sentiasa da untuk Ain..jangan la segan ye.."
Ain::hmm..(suara yg menahan tangis)

Sekarang, Ain sambung pengajiannnya di peringkat sjil teknikal. Alhamdulillah, skarang Ain semakin pulih. Ain ngan Ayah dia pun dah semakin ok sejak gaduh besar dulu..setakat yang aku tau la kan. Bila berjauhan ni..kabar berita pun susah nak sampai.

Apa pun Ain...kami sentiasa da kat belakang Ain, sabarlah...setiap dugaan tu ada hikmahnya Ain..selagi Syaza da kudrat, Syaza da untuk Ain...

4 comments:

Pika pongpong said...

Innalillah wa inna ilaihi rajiun..
moga mak,tok ngah ain berada dalam kalangan org yg beriman...

alhamdulillah..
syukur ain ada org2 yg masi ambil berat pasai dia mcm hg n mak hg..

tuhan banar2 sdg mnguji Ain.. tp i.Allah dia tuhan akn beri dia kekuatan sbb ujian itu pn dr Dia..

aku suka prinsip hg.. setia kwn..
Aku harap hg keep on contact dia.. sbb sure dia sdg susah hati n sangat2 perlukan org utk bercakp wpun maybe dr luar dia x mngaku..

Aku doakan Ain dberi kekuatan..iman yg tetap dan darjat yg tinggi di sisi Nya kelak..

~Proud of u my fren.. u're such a true fren..~~ n adimire her strength also..
kem salam kat dia ea..
hihi..
;p

syaza said...

insyallah...amin~~
missing u pongpongku..:D + shahira skali:D

Pika pongpong said...

hoho... terkantoi komen kat blog sumbody nih...
hihi..

tpiii mmg pun...

haha..

Anonymous said...

syaza...may Allah's love n mercy be upon all of you for ever n ever...moga cinta dan rinduNYA membawamu ke syurga bsama2 insan2 yg kau sayangi...